euforion portal

Newsletter
banner
banner
Akcie
 

Juraj Herz : Spalovač mŕtvol

 

"Spaľuje s vášňou, spaľuje s odhodlaním, spaľuje z presvedčenia " Morbídne bizarný príbeh muža, ktorý v mene veľkých ideí a cieľov slepo načúva, neuveriteľne absurdne si vysvetľuje a ešte absurdnejšie vykonáva.

Priemerný, na pohľad obyčajný človiečik s konvenčným

 

"Spaľuje s vášňou, spaľuje s odhodlaním, spaľuje z presvedčenia "

Česko, 1968, čb, 95 min.
Réžia: Juraj Herz
Námet: Ladislav Fuks – novela
Scenár: Ladislav Fuks, Juraj Herz
Kamera: Stanislav Milota
Hudba: Zdeněk Liška
Strih: Jaromír Janáček

Hrajú:
Rudolf Hrušínský (Koprfingl)
Vlasta Chramostová (Lakmé)
Jana Stehnová (Zina)
Miloš Vognič (Mili)
Ilja Prachař (Walter Reinke)
Zora Božinová (Reinkeová)
Jiří Lír (Strauss) a ďalší.

Morbídne bizarný príbeh muža, ktorý v mene veľkých ideí a cieľov slepo načúva, neuveriteľne absurdne si vysvetľuje a ešte absurdnejšie vykonáva. Priemerný, na pohľad obyčajný človiečik s konvenčným životným štýlom, klasickou rodinou, trocha netradičným povolaním a mierne zvrátenou rozkošou v sterilnej kráse. Herzov Spaľovač je skutočne spaľujúcou psychologickou sondou v hororovom rúchu s prvkami tragikomiky, ktoré keď si pustíte k telu, doľahnú na vás viac ťažobou tragiky než ľahkosťou komiky. Herzov Spaľovač je výborným depresívno-groteskným obrazom vyšinutého chlapíka v zvrátenej dobe. Karel Kopfrkingl je zamestnancom krematória, starostlivým otcom rodiny a vzorným manželom, ktorý na prvý pohľad pôsobí nenápadne a konvenčne. Jeho jedinou zjavnou úchylkou je posadnutosť krásou, sterilnou krásou, ktorá sa začína i končí v čistote a dokonalosti. Spočiatku sa prejavuje len v permanentných korekciách svojho okolia, v pedantnosti a vnášaní poriadku, skrášľovaní, upravovaní vonkajšej podoby vecí a ľudí. Svedomitosť v zamestnaní sa postupne mení na vášeň, ktorá v spojení s ideológiou narastá do obludných rozmerov. Z Kopfrkingla sa postupne vykľuje slaboch-vizionár, podivuhodná kombinácia, ktorá sa na pevných základoch nacionálnemu socializmu stáva skutočne nebezpečnou. V tridsiatych rokoch, keď sa príbeh odohráva, si nacistická ideológia upevňovala svoju pozíciu a v šesťdesiatych rokoch, keď bol film natočený, premietaný i zakázaný, svoje chápadlá rozťahovala komunistická ideológia. Proces Kopfrkinglovho osvojovania si ideológie odhaľuje divákovi obludné následky vymývania mozgov veľkými ideami a lákavými prísľubmi. Kopfrkinglovo zaujatie pre krásu a čistotu sa filtruje cez idey o čistote národa a dokonalosti sveta bez Židov a kremačný rituál sa z poslednej dôstojnej rozlúčky s pozemským svetom mení na účinnú technológiu masovej očisty. Kopfrkinglova viera v dobro, ktoré koná nielen pre tých, ktorí ostávajú, ale aj pre tých, ktorí odchádzajú na onen svet, len posilňuje pocit hrôzy a bezmocnosti potenciálnych obetí. Presvedčenému spaľovačovi prirodzený materiál nestačí – vidiac v sebe akéhosi duchovného guru si pred jeho očistným rituálom nemôžu byť istí ani jeho židovská manželka a dvaja potomkovia nečistej krvi. Novú šancu pre každého predsa zaručí kolobeh duší. Sugestívnosť rozprávania posilňuje aj fakt, že celý príbeh sledujeme z pohľadu hlavnej postavy, spaľovača Kopfrkingla – načúvame jeho vnútorným monológom, sledujeme jeho myšlienkové pochody a následné činy a pozeráme jeho očami. Kamera nám pomocou tzv. efektu rybieho oka odkrýva pokrivenú, deformovanú optiku jeho pohľadu na svet, ktorá, aj napriek oparu akéhosi neskutočna, pôsobí nesmierne presvedčivo a hrozivo. Hrušinského Kopfrkingl je jednou z najpresvedčivejších a najslizkejších postáv svetovej kinematografie. Je to presne ten typ, pri ktorom vás strasie a vy si nemôžte byť vôbec ničím istí. Za úlisným úsmevom vás čaká ohromný balík prekvapení. Čiernobiely materiál, okrem toho, že bol v tom čase pre českú kinematografiu príznačný, tu jednoznačne dotváral atmosféru temna a pochmúrnosti. Herzov Spaľovač mŕtvol celkom spontánne vyplavuje na povrch strach zo slepého ľudského fanatizmu, vyvoláva až fyzickú úzkosť a znechutenie, a hoci občas i s krivým úškľabkom na perách, predsa neomylne ponára do čierno-čiernej tmy bezmocnosti.
Josef Škvorecký vo svojom vynikajúcom sprievodcovi českým filmom Všichni ti bystří mladí muži a ženy uvádza, že Spaľovač mŕtvol bol spolu s Jasného Rodákmi a Farárovým koncom Evalda Schorma najnavštevovanejším filmom poinvazívneho šesťdesiateho deviateho roku minulého storočia. Pokiaľ máte aspoň minimálnu skúsenosť s ľudskou tuposťou, karierizmom, fanatizmom, či nebodaj dokonca s presadzovaním ideológie, sila jeho výpovede nie je o nič slabšia ani dnes, takmer po štyridsiatich rokoch.

Michaela Malíčková
Zdroj:www.asfk.sk


Ohodnoťte:
7%

Hodnotené 32 krát.

Žiadne komentáre ku článku.

nový Pridaj nový komentár
Združenie euforionAdminwebdesign by CREAS